BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, March 9, 2009

Manusia Yang Patut Kita Paling Sayang

Korang taw kan arini maulud nabi?

Arini mrupakn ari utk mngingati Rasulullah.Bukan nak kata yg hanya pada maulidulrasul je kite mngingati Nabi Muhammad SAW, cume lebih mngingati.

Muhammad bin Abdullah merupakan tokoh, idola yang paling perlu kite respek. Bayangkanlah, mcm mana masyarakat yang rosak dgn adanya mslh2 sosial spt mmbunuh anak prmpuan, minum arak, brjudi dsbnya boleh brjaya di bwah panji ISLAM yg dibawa oleh nabi ini.

Tak ke pelik org yg xtau mnulis dan brpnddkan pd awlnya boleh mngubah langsung msyrkt Arab??Kalo zmn skrg,org brilmu pon blom tntu bole nk ubah msyrkt.

Ssngghnya, brsyukur la kite krn brkat gigh dakwah Rasulullah wlaupun truk dihalangi olh msyrkt2 trdahulu, kite dpt mrasai nikmat ISLAM dan insyaAllah nikmat IMAN.

Kalo la dulu Rasulullah rilek2 je dlm brdkwah(suda djamin syurga), adkh agama trcinta ini akn trtegak di muka bumi ini?

Jika dlihat zmn skrg, prjuangan2nya lbih kpd kepartian atau kebangsaan shj.klo pikir2 smule,klo la hnya bangsa Arab yg dprjuangkn Rasulullah, xdenye Islam tu nk brkmbg.Ianya dprjuangkn atas satu dasar,iaitu dasar ketauhidan,akidah kpd Allah. Janganla kita menjadi spt Kamal Atartuk xpon Yaseer Arafat.

"Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Gagah lagi Maha Bijaksana. "(Al-anfaal:83)

Smpena MauliduRasul ni,marila kita same2 mngingati keperitan yg dialami di dlm kehidupan Rasulullah.Apakah kite ni mulia sgt jika Rasulullah dlm saat2 kematiaanya pon ingat kt umat,sdgkn kita saat2 kehidupan ni pon lupa pd Rasulullah.

Melakukn sunnah2nya mrupkn slh stu cara bg kita mngingatinya.Jgn la dikejar sunnah yg ssh dlakukn spt poligami atau sunnah kcil spt mnympn jnggut.Kejarla snnah yg besar spt dlm brdkwah.

Wallahualam.

"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah. "(Al-Ahzab:21)

"Barangsiapa yang mentaati Rasul itu, sesungguhnya ia telah mentaati Allah. Dan barangsiapa yang berpaling (dari ketaatan itu), maka Kami tidak mengutusmu untuk menjadi pemelihara bagi mereka"(An-Nisaa:80)

2 comment(s):

BaLQis said...

insaf2...
slmt maulidur rasul..
rasul dicintai, sunnah dirai..=)

eyman hykal said...

Wahai Haikal...

Di peringkal awal Nabi Muhammad s.a.w berusaha mendakwah, beliau menerima cemuhan, kutukan, malah dicederakan. Namun, Baginda masih terus menjalankan tugasnya sebagai pesuruh ALLAH.

Nabi Muhammad s.a.w tidak pernah walau sekalipun memohon kepada ALLAH agar gantikan sahaja tugas sebagai Rasulullah kepada orang lain kerana tugas itu berat.

Begitulah prinsip Rasulullah ~ menerima kepercayaan yang diberikan lalu beristiqamah dalam menjalankan tanggungjawab.

Ingatlah pengajaran dari itu. Jika kita dipercayai dan diamanahkan menjalankan sesuatu tugas yang baik, hargailah kepercayaan yang diberikan oleh seseorang kepada kita dengan melaksanakannnya sehingga selesai.

Sesungguhnya ia adalah amanah yang seharusnya dipikul walau betapa berat pun kerana kita dipilih menjadi orang yang dipercayai.