BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, June 3, 2010

Study for self-efficiency

Entry kali ni sarat dengan mesej yang ingin disampaikan.Banyak dah pendam nak tulis,so once dah tulis,macam2 kuar.Boleh skip ke bawah terus =)

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Terdapat beberapa cara untuk belajar:

Pertama:Melalui Pembacaan
Buku,suratkhabar,majalah,thesis,mahupon blog merupakan salah satu kaedah mencari ilmu melalui pembacaan.Kebiasaanya,buku mengupas sesuatu ilmu dengan begitu mendalam dan luas di mana pembacanya memerlukan perhatian yang penuh untuk memahami kandungan ilmu tersebut.Berbeza dengan medium lain yang lebih ringan kaedah penulisannya mahupon kandungan ilmunya.

Kekuatan:Boleh mendapat ilmu dengan banyak.Belajar secara langsung dari penulis.
Kelemahan:Memerlukan konsentrasi dan pemahaman agar tidak hilang fokus dan memahami mesej yang ingin disampaikan oleh penulis.Boleh terjadi sesat sekiranya tiada tunjuk ajar yang betol oleh guru.

Kedua:Melalui Guru
Kebiasaanya,kita sudah dididik oleh guru sejak tadika lagi hinggalah ke alam universiti.Melalui guru,kita peroleh ilmu-ilmu yang kebanyakannya tentang kehidupan seperti Matematik,Sains,Sejarah dan sebagainya.Tidak kurang juga kita belajar ilmu-ilmu agama seperti Tauhid,Hadis,Tajwid dan sebagainya.

Kekuatan:Memudahkan pembelajaran kerana guru dapat mengajar sehingga kita paham.Kalau ada soalan boleh tanya terus kepada guru.
Kelemahan:Kalau tidak kena cara bagaimana guru itu mengajar,pelajar-pelajar boleh hilang minat.

Ketiga:Melalui Media
Media boleh jadi TV,Internet mahupon lagu.TV tidak kurang hebatnya untuk dijadikan medium untuk belajar.Contohnya dengan membuka saluran Discovery,National Geographic dan sebagainya.Namun kebiasaanya,medium ini kurang efektif kerana ianya digunakan untuk hiburan semata-mata.

Kekuatan:Cara ini lebih santai dan mampu mengekalkan minat.
Kelemahan:Kurang efektif kerana ianya bergantung kepada kandungan ilmu.

Keempat:Melalui IbuBapa
Inilah merupakan kaedah pembelajaran terawal manusia.IbuBapa lah yang mengajar kita tentang dunia ini,dari bagaimana berpakaian,makan sehinggalah kita masuk tidur.Kaedah ini merupakan kaedah terbaik dimana manusia dapat dibentuk seawal boleh dan kasih sayang dapat disalurkan di sebalik pembelajaran.

Kekuatan:Mampu membentuk manusia sejak kecil dan biasanya,ilmu daripada mereka lebih diingati.
Kelemahan:Kalau tidak kena cara,boleh menyebabkan anak-anak enggan mengikuti apa yang diajar.


Kelima:Melalui Pengalaman
Kebiasaanya pengalaman yang kurang berjaya ataupon kesalahan yang dilakukan mengajar seseorang itu.Kaedah ini juga berkesan kerana mereka mampu mengingatinya lebih-lebih lagi kalau perkara itu lebih besar.Boleh juga kalau kita belajar daripada pengalaman orang lain.

Kekuatan:Lebih diingati dan seseorang itu belajar daripada diri sendiri.
Kelemahan:Jika seseorang itu tidak mengambil pengajaran,maka ada kemungkinan untuk berlaku lagi kesalahan yang serupa.

Keenam:Melalui orang lain
Kebiasaanya kita belajar melalui orang lain apabila kita merasakan diri kita lain daripada orang lain.Contohnya,kita lebih cenderung untuk belajar pabila terlihat kawan kita tekun belajar hingga lewat tengah malam.

Kekuatan:boleh menjadi pembakar semangat kepada diri dengan melihat orang lain.
Kelemahan:Rasa rendah diri yang melampau boleh mengugat rasa ingin belajar.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Ada lagi kaedah-kaedah lain yang mungkin tidak saya sebutkan.Apa yang ingin ditekankan adalah,walau apapun jua cara kita belajar,pastikanlah apa yang dipelajari itu boleh membantu diri kita sendiri dan seterusnya orang lain.Yang pasti,keutamaan haruslah diberikan kepada pembentukan akhlak dan sahsiah sesorang.Dasar pendidikan Malaysia seharusnya digubal semula bagi memastikan remaja-remaja sekarang tidak lagi terus hanyut dengan gejala-gejala sosial.


Nabi Muhammad SAW juga pada mulanya mengajar manusia dengan pembentukan akhlak yang maaruf.Dengan akhlak-akhlak terpuji inilah,barulah ilmu yang dipelajari berkesan terhadap diri.Islam juga menyuruh umatnya untuk belajar melalui pembacaan.

Apa-apa pon,pastikan ilmu dipelajari boleh digunakan untuk kebaikan diri sendiri dan orang lain.

3 Idiots:Apa-apa pon,bila ada masalah cakap 'Aal iz well'.Study not for success,but for self-efficiency.

Special Wishes:Happy Birthday Abah!You have done a lot for love and teaches me a lot too!

Note 1:Idea untuk hasilkan entry ni masa study week.Pastu campur dengan idea after tengok 3idiots and then masa tak tahu nak tulis special entry for dad's birthday.Juz nak cakap thanks for teaching me a lot

Note 2:Sorry sangat MESS

0 comment(s):